Sunday, March 15, 2020

MULTI LINGUAL CHILD

Bismillahirrahmanirrahim.
.
Sebelum ni dah pernah post tapi disebabkan malas nak godek godek dan ramai bertanya, so Im gonna post this one more time.
.
BAGAIMANA CARA NAK BAGI ANAK BILINGUAL/MULTILINGUAL.
.
Saya bagi contoh Jade ya sbb dia yg paling fluent cakap 3 bahasa. .
Please note that we are living in a non english speaking country... so to be able to speak in english is really AN EXTRA for my kids.
.
You may adapt this method accordingly to the language yg you nak anak you belajar ya, am just giving contoh.
.
Ok masa Jade baby, sampailah umur 2 tahun, saya bercakap dgn dia most of the time melayu. Saya avoid cakap french or english dgn dia. .
Saya byk  bagi dia tengok youtube Upin Ipin supaya dia boleh belajar vocabulary melayu etc.
.
Saya selalu videocall my family, bagi Jade berckp dgn atok, sepupu dan saudara mara di Malaysia. Plus kami setahun sekali balik Msia, dan bila balik Msia, kami byk mingle dgn family, anak anak byk bercampur dgn cousins semua, so dari situ, lgi mantap melayu diorang.
.
Oleh kerana mak mereka bila balik Msia, tak hengat dunia, ramai kekawan nak jumpa, adakalanya mereka mereka itu ditinggalkan sahaja dgn sedara mara ehehehe. Tu positive point buat mereka utk bercampur dgn family dan improve melayu diorang lagi.
.
Bila Jade masuk umur 2 tahun dan petah cakap melayu dan french, saya move on to the next level. .
Stop video melayu, only in english sahaja. Dan saya remind dia, talk to me only in english. .
Each time dia tersasul, saya akan tegur, english only pls. .
Percaya atau tidak. Jade belajar accent english dia semata mata dari youtube!!! Alangkah amazingnya kalau kita guna media dgn sewajarnya utk anak kita kan!!
.
Jadi at  Jade, 5yrs old, boleh berkomunikasi dlm 3 language. Cakaplah english, french atau melayu, dia akan jawab dlm language yg korang nak. .
Although of course memula tu dia memalu kan...tapi lelama dia ok.
.
So dear mommies, or future mommies and parents out there.... alangkah ruginnya kalau kita ada peluang ajar anak kita byk language, tapi kita tak praktikkan.
.
All the best to all of you.. if I can do it, why can't you??
#multilingual #trilingual #parenting

No comments:

Post a Comment

JUMAAT BARAKAH

Hari Jumaat penuh barakah. Sekolah pagi setiap Isnin dan Jumaat. Selasa Khamis sekolah petang. Adakalanya terlampau banyak utk dibicarakan, ...